Frequently Asked Questions - Police-On-Web

Algemene vragen over het gebruik van de applicatie Police-On-Web

  1. Welk type aangifte kan ik doen via Police-on-web?Externe link
  2. Wie kan Police-on-web gebruiken? Externe link
  3. Ik gebruik tegelijkertijd een oudere versie van Firefox en mijn elektronische identiteitskaart, die ik in mijn kaartlezer steek op het moment waarop ik toegang krijg tot Police-on-web. Ik ontvang een veiligheidswaarschuwing met de boodschap dat de identiteit van www.epol.be niet kan worden gecontroleerd als zijnde een vertrouwenssite.Externe link
  4. Hoe zeker ben ik dat geen ongemachtige persoon mijn gegevens kan raadplegen?Externe link
  5. FOUT Er is een fout opgetredenExterne link
  6. Hoe identificeer ik me op www.policeonweb.be ?Externe link
  1. Welk type aangifte kan ik doen via Police-on-web?

    Via Police-On-Web beheer je je aangiftes van alarmsystemen.

    Je kunt ook online klacht indienen voor volgende feiten:

    • diefstal van fiets of bromfiets
    • winkeldiefstal
    • vandalisme (graffiti of andere beschadigingen).

    Je kunt ook uw afwezigheid melden en tijdens uw afwezigheid toezicht op uw woning aanvragen.

     

    TerugExterne link
  2. Wie kan Police-on-web gebruiken?

    Elke Belgische burger of Belgische ingezetene mag Police-on-web in eigen naam of voor rekening van een derde (werkgever, onderneming - mits toestemming) gebruiken.

    Een van volgende elektronische identificatiemiddelen is noodzakelijk om Police-on-web te kunnen gebruiken:

    Voor het beheer van de aangifte van alarmsystemen is echter een elektronische identiteitskaart of een token vereist.  

    TerugExterne link
  3. Ik gebruik tegelijkertijd een oudere versie van Firefox en mijn elektronische identiteitskaart, die ik in mijn kaartlezer steek op het moment waarop ik toegang krijg tot Police-on-web. Ik ontvang een veiligheidswaarschuwing met de boodschap dat de identiteit van www.epol.be niet kan worden gecontroleerd als zijnde een vertrouwenssite.

    Klik op de kleine grendel onderaan rechts in het venster van de browser. Zie je:  “Belgian Root CA --> Governement CA --> www.epol.beExterne link”. dan betekent dit dat je wel degelijk op Police-on-web bent.

    In geval van twijfel, contacteer dan de Service Desk Fedict. 

    TerugExterne link
  4. Hoe zeker ben ik dat geen ongemachtige persoon mijn gegevens kan raadplegen?

    We implementeren alle technische en organisatorische maatregelen werden genomen opdat geen enkele persoon toegang kan hebben tot de behandelde gegevens. Hier volgen enkele van de genomen maatregelen : 

    • De gegevens kunnen alleen worden geraadpleegd met de elektronische identiteitskaart. Dit zorgt ervoor dat geen enkele persoon andere gegevens dan de zijne kan raadplegen (behalve wanneer de kaart en de pincode van de doelpersoon wordt gestolen). Hoewel de identiteitskaart voor sommige personen verplicht is, vormt deze ook een sterke bescherming van de identiteit van de personen op het internet. 
    • De eigenlijke webtoepassing werd toevertrouwd aan Fedict. Deze Federale Overheidsdienst beschikt over de nodige ervaring en bevoegdheden om dit deel van het systeem zo goed mogelijk te behandelen; de communicatie tussen de browser van de gebruikers en de toepassing wordt beveiligd op een manier die de onschendbaarheid ervan waarborgt.
    • De gegevens worden vervolgens samengebracht op een afzonderlijk systeem binnen de FOD Binnenlandse Zaken, dat beschermd wordt door specifieke veiligheidssystemen; de communciatie tussen Fedict en de FOD Binnenlandse Zaken is volledig beveiligd.
    • Er wordt geregeld een veiligheidsanalyse uitgevoerd.
    • Er wordt tevens regelmatig een kwetsbaarheidsanalyse uitgevoerd die verschilt van de veiligheidsanalyse (dubbele controle).


     

    TerugExterne link
  5. FOUT Er is een fout opgetreden

    Alvorens we het probleem kunnen vaststellen, is het noodzakelijk dat u ons de volgende informatie meedeelt:

    1. Uw identificatiemethode: 
      token of
      elektronische identiteitskaart
    2. Het moment waarop de melding 'Er is een fout opgetreden' verscheen:
      net na het ingeven van uw pincode of uw tokencode 
      net na het bevestiging van uw gegevens 
      bij de validatie van uw aangifte 
    3. Het exacte tijdstip (datum en uur) waarop u de foutmelding kreeg. Stuur ons ook een printscreen van de foutmelding per e-mail naar het adres onderaan de pagina.

    Om het probleem te omzeilen, kan u de aangifte van het alarmsysteem indienen met de token of de identiteitskaart van een andere persoon die met u onder hetzelfde dak leeft (echtgenoot, wettelijk samenwonende). Gelieve ons te laten weten of dat werkte en ons de hierboven gevraagde informatie te bezorgen.

    TerugExterne link
  6. Hoe identificeer ik me op www.policeonweb.be ?

    Om u te identificeren op de website www.policeonweb.beExterne link hebt u twee mogelijkheden:
    - de elektronische identiteitskaart (daarvoor hebt u een kaartlezer nodig)
    - de token (kaart met het formaat van een bankkaart met 24 codes)

    Als u opteert voor de elektronische identiteitskaart dan kiest u:
    Ik heb al een elektronische identiteitskaart en identificeer mij hiermee
    (Als u nog niet over een elektronische identiteitskaart beschikt, kan u er één aanvragen bij de gemeente. De lezer is te koop in een informaticawinkel of de informatica-afdeling van een supermarkt.) 

     Als u opteert voor de token dan kiest u:
    Ik heb nog geen eID; ik heb wel een token (Als u nog niet over een token beschikt, is dit de link waarmee u een account kan aanmaken (gebruikersnaam en paswoord) en een token kan aanvragen:
    https://www.belgium.be/usermgmt/eGovUserMgmtwebapp/public/RegistrationIntro.doExterne link)

    TerugExterne link